להישאר או להמשיך?

חלק ראשון בסדרה
מורה נבוכים להורים שמתלבטים בשאלה האם כדאי להשאיר את הילד שנה נוספת בגן חובה או להעלות אותו לכיתה א'?

זו התקופה בשנה שבה נדרשים הורים לקבל את אחת ההחלטות המורכבות והמאתגרות לגבי ילדיהם. מדובר בדרך כלל בילדים הצעירים בשנתון שבאופן רשמי מועמדים לעלות בשנה הבאה לכיתה א', אך הוריהם חוששים כי הם ממש לא מוכנים לכך. והאמת שזו שאלה שרלוונטית גם לילדים הלא צעירים בגן שחווים קשיים בתחומים מסוימים וכהורים אנו חוששים שהם לא ממש יסתדרו איתם בבית הספר. סוף תקופת הגנים מעלה איתה חששות רבים אצל הורים: איך הוא יצליח לשבת מול שולחן ומחברת במשך יום שלם? 'היא לא בנויה לזה' או 'הוא צריך את הצעצועים שלו אין לו ישבן ללימודים'. מצד אחד, שנה נוספת בגן חובה יכולה לאפשר לילד להבשיל ולהתפתח בתחומים שונים לקראת המעבר לכיתה א'. מצד שני, העלאת ילד לכיתה א' עם חבריו מאפשרת לו המשכיות ורצף חברתי ולימודי. אולי גם הישארות שנה נוספת בגן תעצים את השוני שלו מול ילדים צעירים יותר ועלולה לפגוע בביטחון העצמי ובהסתגלות של הילד בעתיד. אז איך מקבלים החלטה גורלית כזו?

אנסה להציג כאן שיקולים מרכזיים בתחומי הבשלות השונים של הילד, ולספק כלים פשוטים שיעזרו לנו להעריך את מוכנותו של הילד ובשלותו לקראת המעבר לכיתה א'. אפשר להתבונן על ההצלחה בבית הספר כמו רכב שנוסע על ארבעה גלגלים. כל גלגל בעצם מציג יכולת חשובה אחת, ובחינת ארבעת תחומי הבשלות – חברתית, קוגניטיבית, התפתחותית ורגשית – יכולה לסייע לקבלת החלטה מושכלת ומתאימה עבור כל ילד.

הפעם נדבר על הבשלות החברתית. בשלות חברתית-בין-אישית נחוצה על מנת שהילד יוכל לתפקד בהצלחה במסגרת בית הספר והכיתה. היא כוללת יכולת ליצור אינטראקציות חיוביות עם ילדים אחרים, לשתף פעולה במשחקים ופעילויות, ולהבין מצבים חברתיים ורגשות של אחרים.

איך תדעו מה מצופה מילד גן לקראת כיתה א' בתחום זה? אז תמיד טוב להתייעץ עם הגננת שמן הסתם מנוסה בכך ויכולה לתת לכם מידע ביחס למצופה בגיל הזה. אבל, תוכלו להעריך יכולות אלו גם בעצמכם על ידי תצפית על המשחק החופשי של ילדכם עם ילדים אחרים. האם הוא מצליח ליצור אינטראקציה עם ילדים? כיצד הוא מגיב כאשר חברו לוקח צעצוע שהוא משחק איתו? האם הוא מזמין ילדים אחרים להצטרף למשחק שלו? כדאי גם לשים לב האם הילד מגלה אמפתיה – לדוגמה, מנחם ילד שנפצע או נעלב. איך הוא משתף פעולה? למשל, כאשר הילד מסכים לחלוק צעצועים, להמתין לתורו, או משחק משחק עם חוקים עם ילדים אחרים.

אם אתם מזהים קושי בבשלות החברתית-בין-אישית של ילדכם, לפני שנמהר להחליט שאינו מוכן לכיתה א', ישנן מספר דרכי פעולה מומלצות:

1. לעודד משחקים ואינטראקציות חברתיות עם ילדים אחרים – לדוגמה, לארח ילדים בבית, לצאת עם הילד לגני משחקים ופעילויות חברתיות.

2. לתת משוב בונה לילד על התנהגויות חברתיות – לשבח כאשר הילד מראה שיתוף פעולה או אמפתיה, ולהסביר בעדינות במקרה של התנהגות לא הולמת.

3. לתת דוגמה אישית – להראות כיצד לשתף פעולה ולהתחשב באחרים, כגון במהלך משחק משפחתי. 

4. לתרגל מיומנויות חברתיות באופן יזום – כמו המתנה לתור, חלוקה וויתור.

5. במידת הצורך, מומלץ להיעזר במסגרות טיפוליות כגון קבוצות מיומנויות חברתיות, ואם הקשיים ממשיכים יש להתייעץ עם פסיכולוג הגן או כל פסיכולוג חינוכי.

בפעם הבאה נדבר על יכולות אחרות שיש לבחון, ולבסוף, כאשר תהיה לנו תמונה מלאה נוכל לענות בצורה בטוחה יותר על השאלה האם להשאיר אותו או אותה שנה נוספת בגן.