להישאר או להמשיך

חלק שני בסדרה

נזכיר שאנחנו עוסקים בשאלה שמעסיקה הורים רבים לילדים בגילאי גן החובה, האם הם בכלל מוכנים לכיתה א' או אולי כדאי שתישאר עוד שנה בגן? הזכרנו את ארבעת היכולות או תחומי הבשלות שחשובים להצלחת ילדינו בבית הספר. והפעם נדבר על היכולת השניה מתוך הארבע- הבשלות השכלית (הקוגניטיבית).

אז מה זו בשלות שכלית? המושג מתייחס ליכולות שכליות ולימודיות כמו: קשב וריכוז, הבנת הנקרא, יכולת חשיבה ופתרון בעיות בסיסי. לא מעט הורים אומרים 'הוא לא מסוגל לשבת 5 דקות על הכיסא זה לא מעניין אותו' או 'היא בכלל לא בקטע של האותיות האלה, כמה שאני מנסה', והדאגה הזו ממש מובנת. אז אנסה לעשות מעט סדר ביכולות הנצרכות לילדים לפני הכניסה לבית הספר ומה באמת מעלה שאלה האם יותר מתאים שישארו שנה נוספת בגן.

בכניסה לבית הספר ילד לא אמור לדעת לקרוא, הוא כן אמור להיות עם יכולות הבסיס לקריאה וכתיבה. תוכלו לבדוק בעצמכם: האם הילד מזהה אותיות וצליליהן? האם יודע לחבר אותיות למילים פשוטות? לזהות חרוזי מילים? האם הוא מתנסה בעצמו בכתיבת אותיות או מילים בסיסיות?

גם בחשבון הילדים אמורים להיות בעלי הבנת מספרים ומושגים מתמטיים בלבד. גם כאן נוכל לבדוק האם הילד מזהה ספרות ומספרים עד 10? האם הוא יודע לספור חפצים או לשייכם למספר הנכון? האם מבין מושגי יסוד מתמטיים כמו יותר/פחות, לפני/אחרי? האם מסוגל לבצע פעולות חשבון פשוטות בעל פה כמו חיבור וחיסור? והאמת, אלו בדיוק התחומים שעובדים עם ילדים בגנים. למרות זאת, אצל חלק מהילדים נראה קושי בתחומי האותיות והמספרים, מה שמיד מעלה את החשש לקראת כיתה א'. אז קודם כל, זה הזמן לחזק אותם בתחום גם בבית ויש עוד זמן עד תחילת השנה הבאה.

וכאן חשוב להדגיש, שאם עדיין עולים קשיים ברכישת יכולות הבסיס של האותיות והצלילים או קושי בהבנה המספרים, כנראה שמדובר במצב שדורש התערבות מקצועית. הורים רבים מודאגים, והאמת בצדק, מיכולותיהם הנמוכות של ילדיהם בתחום האותיות והחשיבה החשבונית. וכפתרון לכך אנו מאמינים שהם עדיין לא בשלים ועוד שנה בגן תכניס אותם מוכנים יותר לכיתה א'. אז האמת היא, שילדים שמתקשים בראשית הקריאה והחשבון ימשיכו להתקשות בכך גם בבית הספר- אם לא יקבלו עזרה וסיוע מתאימים. יכולות להיות לכך מגוון סיבות, ותמיד מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע. מה שבעיקר חשוב לזכור, שקושי בזיהוי אותיות, מספרים או כתיבה שלהם לא ייפתר מעצמו אם רק ישארו עוד שנה. היו קשובים לדיווחים של הגננות, הן בדרך כלל מנוסות בזיהוי קשיים ראשוניים אצל ילדי הגן, ובמקרה כזה התייעצו עם אנשי מקצוע בהתאם לבעיה כמו למשל פסיכולוג חינוכי, רופא התפתחותי או קלינאית תקשורת. והכי חשוב, אל תדחו קשיים לשנים הבאות.